The Domain Name Industry News


Internet wspiera sprzedaż tradycyjną

Filed under: Wszystkie — Business Reporter at 11:38 am on Thursday, January 14, 2010

12. stycznia 2010

 

TNS OBOP zrealizował na zlecenie Google projekt badawczy mający na celu zbadanie tzw. efektu ROPO (Research Online, Purchase Offline), czyli zachowań konsumenckich w internecie przed dokonaniem zakupu w tradycyjnych kanałach sprzedaży.

Z przedstawionych dzisiaj wyników badań, zrealizowanych przy współpracy z Google i Media Saturn Holding, wynika, że 74% konsumentów dokonujących zakupu sprzętu RTV/AGD korzysta z internetu przed podjęciem finalnej decyzji o zakupie.


Z punktu widzenia konsumenta dwa najprzydatniejsze źródła informacji to kontakt ze sprzedawcą oraz internet, a wyszukiwarka jest podstawowym narzędziem wykorzystywanym w dotarciu do poszukiwanych w trakcie procesu decyzyjnego informacji.

Choć handel offline ma mocno ugruntowaną pozycję wśród polskich konsumentów, to trudno już wyobrazić sobie zakupy bez wykorzystania internetu w procesie podejmowania decyzji” - powiedział Mateusz Galica, Strategic Director, TNS OBOP.


Co ciekawe, uzasadnioną głównie informacjami z sieci decyzję zmienia w sklepie tylko 1 na 5 konsumentów, a na ostateczny wybór wpływają cena produktu lub działania sprzedawcy. Oznacza to, że większość kupujących wybiera markę i rodzaj sprzętu co najmniej na tydzień przed dokonaniem zakupu i w samym sklepie dosyć rzadko zmienia zdanie. Proces decyzji o zakupie najczęściej zamyka się w okresie jednego miesiąca.


Internet nie stanowi zagrożenia dla handlu tradycyjnego. Badania pokazują, że odgrywa kluczową rolę w procesie poszukiwania informacji nie tylko w przypadku sklepów działających online, ale przede wszystkim dla tradycyjnych sieci sprzedaży” – powiedział Jerzy Warchałowski, Industry Head Retail&Finance&Travel, Google Poland. „Jedynie co czwarty konsument nie korzysta z sieci podejmując decyzje o zakupie realizowanym offline. Brak obecności tradycyjnych sieci sprzedaży
w internecie okazuje się gorszą strategią, niż uznanie tego kanału komunikacji za skuteczną metodę konsekwentnego budowania wizerunku i podnoszenia wyników sprzedaży, także tych offline
”.

Na synergię wpływu informacji z i spoza sieci na decyzje zakupowe konsumentów wskazuje fakt, że 56% badanych poszukuje treści zarówno online, jak i w trybie offline, korzystając z opinii znajomych i sprzedawców. 26% poszukuje wiadomości na temat produktów w ogóle nie korzystając z sieci, a jedynie 8% wszystkich respondentów wykorzystuje tylko internet do poszukiwania swojego wymarzonego sprzętu.

Pomimo postępującego rozwoju sprzedaży internetowej, silna pozycja sprzedaży stacjonarnej w najbliższym czasie wydaje się być niezagrożona. Oczywiście rozwój rynku wymaga także wykorzystania takich narzędzi komunikacji jak internet” powiedział Marcin Rosati, Członek Zarządu Media Saturn Holding Polska.


Aż 46% badanych wymienia sprzęt ze względu na chęć posiadania nowszych, bardziej rozbudowanych modeli odpowiadających najnowszym trendom. Konsumenci kupujący sprzęt ze względu na awarię obecnie posiadanego telewizora czy odkurzacza stanowią jedynie 23%, zatem decyzje większości konsumentów są wynikiem gruntownych przemyśleń, a towarzyszący im proces dokonywania wyboru jest bardziej czasochłonny i wyważony.

Handel offline ma swoich lojalnych klientów - większość konsumentów po dokonaniu zakupu w sklepie nie rozważa możliwości dokonania podobnego zakupu przez Internet. 4 na 5 badanych nigdy nie próbowało zakupów w sieci, głównie ze względu na brak możliwości kontaktu ze sprzedawcą i obejrzenia sprzętu, oraz nadal niski poziom zaufania do zakupów przez internet.

****

Informacje o badaniu;

Badanie zostało przeprowadzone jesienią 2009 w 10 marketach Media Markt i Saturn w 5 miastach w Polsce, na próbie ponad 1000 osób (18+), które w dniu spotkania z ankieterem zakupiły sprzęt RTV/AGD. To pierwszy tego typu projekt badawczy w Europie Środkowo-Wschodniej analizujący efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline).

O TNS

TNS, który niedawno połączył się z Research International, jest największą na świecie agencją badawczą w badaniach custom, która świadczy swoim klientom oparte na badaniach usługi doradcze i dostarcza insighty, stanowiące dla nich wartość dodaną i mające wspomagać ich w podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych. TNS oferuje szeroką wiedzę branżową poprzez specjalizację w ramach sektorów badawczych Consumer, Technology, Finance, Automotive oraz Political & Social, wspieranych przez unikalną ofertę produktów badawczych odpowiadających na potrzeby marketingowe i biznesowe. TNS specjalizuje się w badaniach rozwoju i innowacyjności produktu, badaniach marki i komunikacji, zarządzania wartością firmy (stakeholder management), badaniach typu retail & shopper oraz projektach jakościowych. TNS dostarcza najwyższej jakości usługi w ponad 70. krajach na całym świecie i działa w ramach Grupy Kantar, największej na świecie sieci zajmującej się badaniami, dostarczaniem insightów i doradztwem. Więcej informacji na www.tnsglobal.com.

O Grupie Kantar
Grupa Kantar jest jedną z największych organizacji na świecie zajmujących się badaniami rynku i doradztwem. Zrzeszając ponad 20 różnorodnych specjalistycznych firm, w tym ostatnio przejęty TNS, grupa dąży do zajęcia wiodącej pozycji dostawcy najwyższej jakości insightów dla globalnej społeczności biznesowej. Grupa Kantar zatrudnia 26 500 pracowników w 80 krajach na całym świecie we wszystkich obszarach badań i doradztwa, co pozwala na dostarczenie klientom informacji dotyczących każdego etapu cyklu konsumenckiego. Z usług grupy korzysta ponad połowa przedsiębiorstw znajdujących się na liście Fortune Top 500. Grupa Kantar należy do WPP Group plc. Więcej informacji znajduje się na stronie www.kantargrouptns.com

O TNS OBOP

TNS OBOP jest jedną z wiodących firm badawczych działających na rynku polskim. Jego korzenie sięgają 1958 r., kiedy to powstał Ośrodek Badania Opinii Publicznej. W 1998 r. OBOP włączony został w struktury międzynarodowej grupy badawczej TNS. Od 1997 r. prowadzi ogólnopolski elektroniczny pomiar widowni telewizyjnej (tzw. telemetria).

Źródło: Informacja prasowa

Kontakt:
Mateusz Galica
+48 22 598 98 98
+48 22 598 99 99
e mateusz.galica@tns-global.pl
www.tns-global.pl

   

Leave a Comment



 
Close
E-mail It